Michel woont op de hoogste etage van een groot appartementencomplex in Amsterdam-West. Hij leeft daar zelfstandig in een modern appartement met veel licht. Het appartement heeft ook een balkon met mooi uitzicht op de stad waar Michel graag over uitkijkt. Hij vindt het gezellig om met andere mensen in contact te komen en daarom is hij vijf jaar geleden deelnemer geworden bij Stichting Prisma. Regelmatig doet hij mee aan de activiteiten die Prisma organiseert. Maar Michel heeft meer in zijn mars. Zijn grote passie is namelijk zingen en heeft grote plannen

Michel is een bezige bij. Hij werkt als papierprikker in Amsterdam Noord en in zijn vrije tijd is hij op pad in de stad en vindt het dan leuk om naar de markt te gaan, zoals het Waterlooplein. Hij kijkt daar graag rond en kent daar veel marktmensen. Als ze Michel zien dan zeggen ze: ”Hee ben je er weer? Gezellig!” Dus hij is daar echt wel bekend. Maar hij vindt het ook fijn om de stad in te gaan om rond te kijken of om iets te kopen, zoals schoenen of een T-Shirt. Ook gaat hij de stad in om blikjes te verzamelen voor statiegeld. Daar verdient hij een zakcentje mee. Als hij dan genoeg geld heeft gespaard koopt hij meestal een plaat of een cd omdat Michel gek is op muziek en zingen. Michel zingt al zo lang als hij zich kan herinneren. Muziek is hem met de paplepel ingegoten, want zijn moeder danste vroeger in de revueshow van André van Duin. Zelf vindt hij het ook leuk om op te treden, zoals op het Diemer Festijn. Zijn grote voorbeelden zijn natuurlijk André van Duin, maar ook Koos Alberts en André Hazes.

Vandaag draagt Michel een T-shirt van de Rolling Stones, maar dat is toeval. Daar heeft hij niet echt niets mee, dat heeft hij zomaar gekocht. Hij geniet meer van echte feestmuziek want Michel houdt wel van een feestje. Maar hij neemt het zingen wel degelijk serieus: iedere woensdag krijgt hij zangles van een muziekpedagoge. Tenminste, als het niet te warm is: “Laatst was het bloedheet en vond ik het te warm om te zingen. Toen heb ik haar weggestuurd want ik had er geen zin in”, zegt Michel lachend.

Als Michel een liedje van André Hazes zingt in zijn appartement spat het plezier en de passie er meteen vanaf. Maar hij wil meer: Michel wil graag met de hulp van haar muzieklerares zelf een liedje gaan schrijven: “Nu ga ik iets voor mezelf doen, dat is wel iets aparts”, zegt hij. Hij vindt het een mooie uitdaging. Michel heeft grote dromen: “Ik zou best wel willen zingen in een zaal, dat lijkt met wel leuk, als iemand me daarbij zou kunnen helpen dan zou ik dat geweldig vinden.”

“Heb jij ook een leuke hobby of een passie waar je over wilt vertellen? Laat het ons weten via info@stichtingprisma.nl met als onderwerp; voor Remy. We horen graag van je!”

Interview en foto’s: Remy Raaphorst